Image Alt

STACA

Baví Vás trénovat? Pomáhat zraněným k návratu? Zlepšovat sportovcům jejich výkonnost? Tvořit Lifestyle plány? Pomoct běžným lidem k lepšímu pocitu ze sebe sama? Fitness trenér (mimochodem odporný výraz) má dnes spoustu možností, jak může pomoci lidem a jakým směrem se bude ubírat jeho cesta.

Tenhle článek je mířen výhradně na silové a kondiční trenéry (trošku lepší výraz), ale když se nad tím zamyslíte, tak zjistíte, že se dá aplikovat na každého z Vás, ať už děláte cokoliv. V rámci karantény a pozastavení naší činnosti v posilovnách je ideální doba si uvědomit a připomenout, co je naším posláním a vnitřní motivací.

Nejprve je vhodné si vypsat pár otázek, na které je třeba si pravdivě odpovědět:

  1. Proč jste se rozhodli stát se coachem (za mě nejlepší výraz)?
  2. S jakými klienty chcete pracovat?
  3. Co je Vaší největší vášní?
  4. Jaká je Vaše jedinečná vlastnost?
  5. Co je Vaším cílem?
  6. Co patří mezi Vaše charakterové přednosti a dovednosti?
  7. Která činnost Vás nabíjí energií?

Každý si jednotlivé odpovědi může vysvětlit po svém. Důležitější je uvědomění si, proč něco děláme, kam směřujeme a jaká bude naše cesta.

Pojďme si rozebrat jednotlivé faktory, abychom více pochopili jejich význam.

Vášeň

Zavřete oči a zkuste se zamyslet, co je pro Vás tou největší vášní v naší branži. Mělo by se jednat o vnitřní poslání, které Vás donutí každý den vstát brzo ráno z postele. Pocit, že Váš život má smysl. Motor, který Vás pohání každým dnem.

Spousta lidí se bojí upřednostnit a poslechnout svou vášeň a jsou svázány leností a pohodlností. Můžete narazit na spoustu lidí, kteří dělají něco, co je nebaví. Práci berou jen jako prostředek k obstarání financí. Neužívají si jí. Takoví lidé jsou zpravidla pesimističtí, zodpovědnost rádi hází na ostatní a úspěšným lidem jen závidí. Přitom každý z nás má právo volby. I přes nepřízeň osudu v podobě rozvrácené rodiny, špatné finanční situace a dalších životních překážek. Jen si vybavte nejlepší sportovce na světě, většina z nich pochází z chudoby a museli každý den obětovat mnohem více úsilí, aby se dostali na vrchol. Žijeme v přepychu, který brzdí naši dravost a limituje nás v dosažení a uskutečnění našich snů a cílů.

U trenérů vidím to samé. Většina by asi namítala, vždyť přece dělají, co je baví. Já však na to mám jiný názor. Vidím trenéry, kteří se doslova nudí, když stojí jak sloupy a sledují, co klient dělá. Nežijí tréninkem. Neužívají si ho. Nejde jim o klientův progres. Více v další sekci.

TIP: Co nejpřesněji si definujte, co je Vašim vnitřním pohonem.

Energie

Určitě to znáte, jste unavení, ale přesto se najde činnost, která Vám v tu chvíli dodává energii. Každý z nás jí má. Činnost, při které čas ubíhá rychle, přestaneme vnímat okolí a únavu posouváme na vedlejší kolej. Jsme dokonale vtaženi do situace a nejsme schopni vnímat nic jiného. U většiny z Vás očekávám, že se jedná o trénink jako takový. Ale nemusí tak být. Může se jednat o konzultaci, tvoření plánu, přípravu materiálu, psaní příspěvku, tvoření videa, zaměření na business a další…

Je třeba identifikovat činnost, která nás nejvíce nabíjí a té se držet. Stavět kolem ní náš profil, protože jsme v ní nejlepší a baví nás.

Avšak nelze dělat jen jednu věc, která nás baví. Pokud chcete být úspěšnými trenéry, tak si nevystačíte s tím, že se soustředíte pouze na jeden díl skládačky. Je třeba se edukovat a posouvat i v dalších oblastech. Hlavní myšlenkou z mé strany je, že většinu času byste měli trávit činností, která je pro vás stěžejní. Další možností je vytvořit tým, kde každý bude zodpovídat za určitou část podle toho, jaké má kdo preference a schopnosti. Tak jako jsme to udělali my, respektive Dominik, jehož největší doménou je práce s lidmi a schopnost vidět v nich skryté možnosti a potenciál.

Zde se hodí přidat vlastní zkušenost. Osobně se nejlépe cítím na place během tréninků s klienty. I když jsem vyčerpaný, tak během tréninku jsem schopen na únavu zapomenout a nevnímat lidi kolem, vidím jen svého klienta a jeho pohyby. Důležité je však umět si najít čas i na konzultace, studium a další věci, které se netýkají samotného tréninku. Rozšiřuje mi to obzory a umožňuje mi to nepřesytit se trénování, činnosti, kterou tak miluji. Je třeba najít rovnováhu tak, abychom se mohli specializovat, ale nedošlo k vyčerpání.

TIP: Zaměřte se na jednu činnost a v té buďte co nejlepší. Dělejte i něco jiného, abyste se rozvíjeli, ale nemusí se jednat o Vaši prioritu.

Jedinečná vlastnost

Co je Vašim esem v rukávu? Co je Vaší největší výhodou, kterou ostatní nemají? Co je Vašim talentem, který Vás předurčuje k tomu být lepší než ostatní?

V superhrdinské terminologii by se jednalo o dovednost, která určuje samotný princip být superhrdinou, ať už je to lítání, levitace, laserový pohled, či nadpřirozená síla. U nás se samozřejmě nejedná o nic nadpřirozeného, pokud někdo z Vás podobnou vlastnost má, tak se neprozrazujte a nadále zachraňujte svět v utajení a převleku (haha).

Schválně jsem použil přirovnání k superhrdinům, abych ve Vás vzbudil pocit, že každý z nás může disponovat určitou dovedností, která je ve své podstatě jedinečná.

Může se jednat o cokoliv a Vy byste jí měli využívat a rozvíjet! Ať už je to komunikace, coaching, empatie, schopnost přesvědčit lidi, motivovat je, umět sestavit skvělý plán a další…

Jedná se o vlastnost, za kterou Vás ostatní respektují a váží si Vás. Umějí jí ocenit a dávají Vám to najevo. Stojí za Vámi, protože na ně působí velmi pozitivně. Kolikrát si těch signálů nevšimnete, ale vězte, že přicházejí. Nad tím se zamyslete.

TIP: Objevte svou jedinečnou vlastnost. Uvědomte si jí a berte jí jako náskok před ostatními.

Klienti

Bez klientů není práce. Jak jednoduché. Stěžejní úvahou je, s jakými klienty chcete spolupracovat.

Jaká je Vaše cílová skupina? Sportovci, podnikatelé, mládež, obézní, ženy, muži či zranění? Vždy byste měli mít jasně definováno, komu chcete pomoci. S kterými klienty si nejvíce užíváte spolupráci. Proč chcete pomoci zrovna jim. Pokud si jasně neurčíte svou klientelu, tak se budete plácat na místě. Nebudete moct naplno rozvinout svůj potenciál a nakrmit Vaše vnitřní pocity.

Pokud to zjednoduším, tak jde primárně o to nedělat s lidmi, s kterými Vás nebaví spolupracovat. Ať už je důvodem, že nevíte, jak jim pomoci, nebo že Vás to jednoduše nebaví a nenaplňuje. Máte možnost volby a pokud budete svou práci dělat kvalitně, tak nebudete muset brát každého, kdo na Vás ukáže.

Cíl

Pokud si správně identifikujete všechny výše zmíněné faktory, tak Vám to pomůže ujasnit si Váš CÍL. Cíl by neměl mít žádná omezení, avšak měl by se opírat o reálné základy. Opravdu bych se nebál jít si za tím, co je pro vás nejdůležitější. Nastavit si takový cíl, u nějž největším benefitem a zábavou bude samotná cesta. Proces, který povede k dosažení cíle.

Každý z nás se liší, a ne všichni budeme požadovat to samé. Snažte se nezabřednout do známého klišé „chci pomáhat lidem“. To chceme všichni, ale každý přece trošku po svém a jinými prostředky. Proto si dejte čas a pohrajte si s touhle myšlenkou.

Shrnutí

V široké veřejnosti je trenér považován za člověka, který počítá lidem opakování, určuje, na jaký stroj se půjde, a přitom stojí opodál s rukama v bok s nepřítomným výrazem. Neprojevuje emoce, drží si odstup a kolikrát je i schopen se bavit s klientem během cvičení.

Nebuďte takoví. Určete si svoje cíl, uvědomte si své přednosti, pracujte na slabinách, rozvíjejte se a bavte se procesem! Nikdo neřekl, že musíte fungovat tak, jak funguje většina trenérů. Při pohledu na ně se mi chce spát, jejich nadšení je nulové a na rovinu bych jim nedal ani polovinu toho, co si účtují.

Zaměřte se na kvalitu, edukujte své klienty, zjistěte si o nich více, projevte k nim náklonost. Nejdříve si však definujte, kam chcete směřovat. Buďte jedineční a nezapadněte do stereotypu, odlišujte se a nebojte se jít proti zažitým standardům.

Budu rád za jakékoliv sdílení a nejvíce mě potěší, pokud si aspoň něco z článku vezmete a pomůže Vám to na Vaší cestě stát se lepším silovým a kondičním trenérem či poradcem.

„Trenér má hlavně volit stejné cviky pro všechny, držet se osvědčeného schématu 3×12, chodit na neobsazené stroje, pokecat s klientem během toho, co cvičí a umět počítat.“ – neřekl NIKDY NIKDO

Close

Působíme po celé České republice. Pokud máte jakýkoliv dotaz, tak nás neváhejte kontaktovat.

Kontaktní informace

E-mail: 
info@staca.cz

Telefonní číslo: 
+420 721 167 521

Adresa gymu: 
Sukova 2/1828
370 05 České Budějovice

Sledujte nás
STACA